Business

Den nordjyske mentalitet og snusfornuft bliver der ofte talt om. Den bør nordjyderne i høj grad gøre brug af, når det kommer til lønsedler.

Virksomhed

Dataløn

Telefon

72 27 90 19

Webside

https://www.dataloen.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 31. oktober

Nordjyderne vil ikke snydes i løn

Op mod halvdelen af alle danskere har nemlig fejl i deres lønseddel, og cirka en fjerdedel har det seneste år fundet og påpeget fejl i forhold til deres løn.

Disse tal stiller krav til lønmodtagerne om at tjekke og sikre deres lønsedler. Selvom det på papiret er arbejdspladsens opgave og ansvar at sørge for, at alle lønsystemer benyttes korrekt, og at al løn udbetales, som den skal, kan det hurtigt blive en dyr affære for lønmodtageren ikke at opdage eventuelle fejl, som arbejdsgiveren har overset.

Brug fornuften – og tjek disse fem punkter på lønsedlen

At tjekke sin lønseddel for fejl handler i høj grad om at bruge sin sunde fornuft. De fleste vil opdage, hvis lønudbetalingen pludselig har en helt anden størrelse end sidste måned, eller hvis lønnen helt udebliver. Dog kan også mindre – og mere skjulte – fejl komme til at koste dyrt for lønmodtageren, hvis de ikke bliver opdaget.

Som lønmodtager er det især væsentligt altid at holde øje med, om eventuelle tillæg er registreret, om antallet af arbejdstimer er korrekt, og om der er blevet indbetalt det aftalte beløb til pension. Det er nemlig ofte tal som disse, der er fejl i, og som desværre kan være svære at gennemskue for lønmodtageren.

Opdager man som lønmodtager fejl i sin lønseddel, bør disse fejl hurtigst muligt blive videregivet til arbejdspladsen. På den måde har personen, som er ansvarlig for løn, mulighed for med det samme at rette op på fejlene, så de ikke gør sig gældende på næste måneds lønseddel.

Flere automatiserede og digitale lønsystemer

For netop at lette den administrative proces i forhold til lønudbetaling, samt mindske risikoen for fejl i medarbejdernes lønsedler, er de fleste lønsystemer til store virksomheder i dag blevet digitaliserede og automatiserede. Også lønsystemer til små virksomheder følger i disse år trop. Denne udvikling er en klar fordel for virksomhederne, hvis arbejde med hensyn til at håndtere løn gøres nemmere.

I lønsystemer online er det muligt at gemme medarbejdernes oplysninger og stamdata, så disse ikke manuelt skal indtastes og registreres hver måned. Det gør, at medarbejderen ikke behøver at tjekke nær så mange oplysninger på sin lønseddel som tidligere for at opdage eventuelle fejl. De mere automatiserede og digitale løsninger er altså både en fordel for lønmodtageren og arbejdsgiveren.

Løntjek og skattetjek på samme tid

I forbindelse med et løntjek kan det for mange lønmodtagere være en fordel også at foretage et skattetjek. Lønmodtagerens skatteforhold er vedkommendes egen sag og opgave at holde styr på. Ikke desto mindre kan arbejdspladsens eventuelle fejl i medarbejdernes lønsedler få konsekvenser for lønmodtagerens skatteforhold. Det gælder for eksempel i forhold til størrelsen på det fradrag, som lønmodtageren er berettiget til.

Både fejl i skatteforhold og fejl i lønsedler kan komme som ubehagelige overraskelser. Derfor er det – både for lønmodtager og arbejdsplads – altid at foretrække, at der er styr på alle tal og data i medarbejdernes lønsedler.