Skolebørn i Skørping fordyber sig og konkurrerer om tid

0
De næste tre uger skal skoleelever lære at tænke som nysgerrige forskere, når de fordyber sig i tid - fortid, nutid og fremtid. Privatfoto
“Om al tid” er temaet for årets skoleprogram under Forskningens Døgn. Det betyder, at skoleelever i Skørping de næste tre uger skal lære at tænke som nysgerrige forskere, når de fordyber sig i tid – fortid, nutid og fremtid. Skoleprogrammet foregår på Skørping Bibliotek og 110 andre biblioteker rundt om i hele landet.

I grupper af 2-4 elever kan børn i 4.-6. klasse undre sig, stille spørgsmål og søge at finde svar. Grupperne skal blandt andet tælle årringe på et træ, undersøge principperne i et pendul, mærke deres indre ur og tolke spor af fortiden.

Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.

– Forskningens Døgn er en fantastisk mulighed for, at børn kan komme tæt på videnskaben. Vi skal begejstre og vække deres nysgerrighed allerede fra barnsben, så de lærer at stille spørgsmål, være kritiske, og søge svar på det, de undrer sig over. For det er når vi er nysgerrige og prøver grænser, vi bliver klogere og får nye ideer, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

På Skørping Bibliotek vil bibliotekarer og elevernes lærere stå klar til at undervise eleverne ved forskellige stationer. Alle aktiviteterne er baseret på metoder og undersøgelser, som forskerne bruger i deres arbejde.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close