Lærlingelokomotivet er sat i gang

0
Foto: Privat.
Læringslokomotivet i Mariagerfjord Kommune har sat gang i elevernes personlige, sociale og faglige udviklingsproces – nu skal den fastholdes i folkeskoleklassen

20 elever i Mariagerfjord Kommune var på 3-ugers intensiv læringscamp med Læringslokomotivet i september 2017.

– Nu er de tilbage i deres respektive folkeskoleklasser, men der er stadig fokus på at bevare den udviklingsproces, som eleverne har påbegyndt gennem Læringslokomotivet. Der er tilrettelagt en række indsatser, der skal være med til at sikre dette; makkerordning, elevsamtaler og camphold, oplyser ungdomsskoleleder Lars Otte Koefoed.

12 ungdomsskoler afviklede intensive læringsforløb i september. Heraf Mariagerfjord Ungdomsskole, som afholdt en 3-ugers camp på Låenhus. Campens 20 elever er nu godt tilbage i deres respektive klasser, efter de afsluttede campforløbet i slutningen af september. Da eleverne kom tilbage til klasserne, skulle de præsentere deres udbytte og erfaringer fra Læringslokomotivet over for klassekammeraterne, så det blev tydeligt for både lærer og kammerater, hvilken proces de havde været igennem på Læringslokomotivet.

Igennem hele forløbet har den enkelte elev haft en makker fra folkeskoleklassen tilknyttet. På den måde kunne eleven følge med i, hvad der skete i klassen og omvendt kunne makkeren sørge for, at klassen løbende fik et indblik i, hvad eleven lærte på campen.

Det kan være udfordrende at vende tilbage til sin folkeskoleklasse og samtidig holde fast i de nye læringsvaner og -strategier. Læringslokomotivet har efter gode erfaringer fra lignende intensive læringsforløb implementeret samtaler mellem eleven og læreren i klassen. På den måde er det tanken at læreren støtter eleven i at fastholde en positiv udvikling, og de arbejder løbende med at opsætte nye mål fagligt, personligt og socialt for eleven.

Eleverne understøttes yderligere resten af skoleåret af et camphold i ungdomsskolen. Her mødes de 20 elever løbende efter campforløbet, så de får mulighed for at fastholde kontakten til det sociale fællesskab, de har opbygget gennem de 3 uger.

Når eleverne mødes på de her camphold, genbesøger de aktiviteter fra Læringslokomotivet og arbejder videre med de 7 karaktertræk. Det fungerer rigtig godt, og eleverne virker rigtig glade for at være samlet igen,” siger Jens Amtoft projektleder på Læringslokomotivet i Mariagerfjord Ungdomsskole.

Læringslokomotivet afvikles igen i 2018, hvor de samme 12 ungdomsskoler samt yderligere seks ungdomsskoler på tværs af landet deltager. Epinion udarbejder og præsenterer en midtvejsevaluering d. 6. februar, så Ungdomsskoleforeningen og de lokale ungdomsskolerne har mulighed for at implementere eventuelle forbedringer i Læringslokomotivet 2018.

Læringslokomotivet er intensive læringsforløb, som afvikles lokalt i forpligtende fællesskaber mellem ungdomsskolen og folkeskoler i kommunen. Projektet er forankret i Ungdomsskoleforeningen og støttet af Egmont Fonden, der arbejder for et godt liv for børn og unge. Deltagerne er unge, der har et fagligt efterslæb i dansk og matematik i folkeskolen og vis uddannelsesmæssige fremtid er usikker. Formålet med Læringslokomotivet er at sikre, at eleverne får redskaber fagligt, personligt og socialt til at starte og gennemføre en ungdomsuddannelse. Når disse unge afslutter 9. klasse, er målet, at de opnår karakteren 02 eller højere i dansk og matematik samt vurderes uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close