I Skørping står en underlig maskine og summer

0
Skørping Station er ligesom resten af stationerne mellem Aalborg og Langå helt stille. I øjeblikket handler det om vedligeholdelse, i fremtiden er det endnu større ændringer, der kommer til at ske for togdriften i hele Danmark

SKØRPING: Måske har du kørt med toget fra Aalborg for Skørping mod de sydligere dele af Jylland.

Måske har du stået på en af perronerne.

Måske har du endda lagt mærke til, at en hvid dør med rude i står på klem ind til stationsbygningen.

Har du nogensinde undret dig over, hvor den fører hen?

Det har jeg.

Derfor har NORDJYSKE været inde og se, hvad der er bag døren, som man sjældent får at se.

Her står nemlig noget, som egentlig burde være på museum.

Det er en stor, dollargrøn maskine med gule og røde knapper.

Det minder mest af alt om noget fra en gammel dansk film.

Hvis den kunne tale, så ville den fortælle historien om, hvor vi har været, og hvor vi er på vej hen.

Den grønne maskine er egentlig et anlæg, der bruges til at styre togtrafikken.

Der er lamper og håndtag, som bruges til at sende grønt lys til lokoførerne.

Det betyder, at det er sikkert at køre videre, og så kan togrejsen fortsætte.

Langt fra alle stationer har en magen til.

Kun få er ligeså gamle som modellen i Skørping fra 1912.

Faktisk er flere af dens brødre udstillet på et museum i dag.

– Den kan simpelthen ikke slides op, siger Knud-Erik Pedersen og peger hen mod den store grønne maskine, der både er ældre end ham og mig.

Han arbejder til dagligt som trafikleder i den gamle stationsbygning i Skørping.

Han ringer rundt til stationerne omkring, når toget er kørt forbi, og så drejer han på håndtagene og trykker på knapperne, så lokoføreren får grønt lys.

Det er ikke så tit lige for tiden.

For der er sat togbusser ind i stedet for tog på grund af det omfattende sporarbejde mellem Aalborg og Langå.

Som Knud-Erik Pedersen siger, bliver “skinner jo slidt på samme måde som asfalt”.

Selvom sporarbejdet er ren rutine, så er der store ændringer på vej for togdriften, som vi kender den.

For om ikke særlig mange år, så forsvinder de få medarbejdere som Knud-Erik Pedersen ude på stationerne helt.

Det er langt fra den virkelighed, der var gældende da det grønne anlæg kom til Skørping.

Dengang var der liv på stationen.

Knud-Erik Pedersen fortæller, at det blå forhæng foran hans skrivebord dækker for det gamle billetkontor.

Her kunne man købe billetter af DSB-personale, ikke den velkendte røde DSB-automat som er på alle stationer i dag.

Her var ansat et fast hold samtidig med, at der var flere trafikledere end i dag.

Som vi snakker om alt det, der er sket, kigger han i gulvet og sparker til en usynlig sten.

– Sådan er udviklingen jo, siger Knud-Erik Pedersen og fortsætter.

– Da jeg startede hos Banedanmark på Kolding Station, arbejdede der måske over 400 mennesker på stationen. I dag er der næsten ingen. Det er den vej, det går alle steder.

Og det er den vej, udviklingen fortsætter.

For den seneste udmelding er, at de få tilbageværende trafikledere ude på de små stationer for alvor forsvinder med det nye signalsystem.

Indtil videre har meldingen lydt, at det kommer til at træde i kraft ved Skørping Station i 2030.

Det nye signalsystem skal gøre de mange telefonopkald og drejen på knapper overflødig.

Når toget kører forbi stationerne, sender systemet selv besked til det næste tog om, at det er sikkert at køre videre.

Det betyder at på den lange bane, skal al togtrafik i Jylland styres fra et trafiktårn i Fredericia.

Det er en god nyhed for passagererne, forsikrer sektionschefen i Banedanmark, Tommy Meyer, mig.

– Det betyder færre forsinkelser og aflysninger på grund af signalfejl for passagererne, siger Tommy Meyer.

Han fortæller også, at det nye signalsystem bliver enden på det gamle anlæg.

– Det nye system kan ikke arbejde sammen med det gamle anlæg, så når det kommer til og fungerer, så ender det nok også på museum, siger Tommy Meyer.

– Da jeg startede hos Banedanmark sagde folk, at det var der ingen fremtid i, siger trafikleder Knud-Erik Pedersen.

Alligevel har han brugt sin uddannelse lige siden og har i mellemtiden haft et par jubilæer.

Og alt tyder også på, at han kommer til at bruge sin uddannelse lidt endnu.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close